ابزارهای صوتی در موسیقی – بادیهای مسی


ابزارهای صوتی در موسیقی – بادیهای مسی – ابزارهای سازهای صوتی سازهای بادی مسی چیست ؟


ابزارهای صوتی در موسیقی – بادیهای مسی

بادیهای مسی: قدرت و تسلط صدای حاصله از ترومپت ها و« کر» ها نمادگر تنوعی بزرگ در تجربه انسان است .

بادیهای مسی طی قرن های دراز، در نقش تشریفاتی جوامع بشری فعالیت می کردند : هر تشریفاتی از تاجگذاری شاهها و پاپها گرفته ، تا اعلام جنگها ، شکارها و غیره ،

با این سازها برگزار می شده است . بشر طنین ساز ترومپت را برای ایجاد روح سلحشوری ، آغازیدن جنگهای صلیبی ، مسابقات ، جنگهای ملی و تشریفات اسب دوانی به همکاری می گرفت .

صدای «شیپور خاموشی» که قویاً تجسمی از مرگ می نمایاند ، صدائی از بادیهای مسی است ؛ نمی توان تصور کرد که این «ملودی خبر» بتواند از ساز دیگر جز بادیهای مسی شنیده می شود .

شک نیست که بادیهای مسی ، نقش مهمی در ارکستر دارند . قسمت بادیهای مسی در ارکستر شامل تعداد محدودی ساز است که طنینشان نافذ و رسا است

(ن.ک. به جدول  ۱/۴ ص ۴۶) . صفت «مسی» (یا «برنجی») القاء کننده این کیفیت صوتی نیز هست و صدای این گروه لزوماً دارای آن تاثیر نامطبوعی که از این صفت در ذهن متبادر می شود ، البته نیست.

ابزارهای سازهای صوتی سازهای بادی مسی چیست ؟

حصول صدا در بادیهای مسی ، همانند بادیهای چوبی ، از راه ارتعاش ستونی از هوا ، محصور در داخل لوله صورت می گیرد .

اما در سازهای بادی مسی ، نوازنده هوای داخل لوله را به وسیله لرزندان لبهای خود ، در حال فشار به «دهانی» فنجانی شکل ساز ، به ارتعاش وا می دارد .

بالاترین میدان صدا در این گروه ، که نقش مقابل بخش سوپرانو را بر عهده دارد ، متعلق به ترومپت است . «کر» در مقابل بخش آلتو قرار می گیرد ، ترومبون مقابل بخش تنور، و توبا برابر بخش باس .

نقش عمومی بادیهای مسی عبارتست ازتامین تاکیدهای قوی و مشخص کردن جمله ها ، و به همین دلیل ، این گروه با قسمت «سازهای کوبی (ضربی)» در ارکستر همکاری ای نزدیک دارند .

تا زمانهای اخیر ، ساز «کر» تنها سازی از این خانواده بود که به فراوانی برای اجرای پاساژهای تکنواز در ارکستر به کار گرفته می شد ، زیرا میدان صدائی وسیع داشت و طنینی ملایم و مطبوع ، بدون آنکه نافذ و خشن باشد .

درقرن های نوزدهم و بیستم از راه تکامل دریچه های ساز ، حصول ساده همه اصوات ساز در فضای میدان صدای آن میسر شد ، و آهنگسازان تا حد زیادی بر وسعت امکانات قسمت بادیهای مسی ، به منظور ایجاد رنگ آمیزیهای جدید صوتی ارکستر ، افزودند .

 جدول ۱/۴ بادیهای مسی

سازها

میدان صوتی

طنین و امکانات اجرائی نقشهای ویژه در هم نوازی نمونه ها ی تکنوازی
ترومپتوسیله حصول صوت در آن : دمیدن در دهانی فنجانی شکل ۱- میدان صوتی بالا ۲- وسعت صوتی کوچک ۱- پر توان ،  درخشان ،  چابک نافذ ، روشن ، ۲- قادر به ایجاد صوت شیرین هر گاه نرم یا با سوردین بنوازد ۱- در نقش مقابل  سوپرانو۲- نقش تاکیدها در وزن۳- به ندرت با نقشی تکنواز در ارکستر تا قرن بیستم ؛ اکنون به راحتی دارای نقش تکنوازمعمولاً جفتی به کار می رود . نمونه  ۱/۲۶چایموفسکی : کایریچیوایتالین ک. ۴۵، آغاز
کر( فرانسوی) وسیله حصول صوت در آن : دمیدن در دهانی فنجانی شکل ۱- میدان صوتی ای پایین تر از ترومپت۲- وسعت  صوتی بی نهایت بزرگ ، قابل مقایسه با این وسعت در ویولن

 

۱- غنی تر و کمتر از ترومپت خشن و بلند۲- قادر به ایجاد صوتی نسبتاً قوی۳- دارای طیف گسترده ای از رنگها ، از عمیق ، شیرین ، غنی تا قوی ، درخشان و حتی دور برنده ۱- در مقابل بخش آلتو یا تنور۲- به خاطر طنین شیرین صوت معمولاً در پارتیتور با بادیهای چوبی نوشته می شوند۳- با صدای قوی خود درپاساژهای درخشان بکار گرفته می شود .۴- به راحتی ملودیک غالباً تکنواز۵- معمولاً جفتی یا چهار تایی ؛ غالباً نقش اجرای هارمونی های چهار بخشی را به عهده می گیرند . نمونه ۱/۲۷مندلسون : «نورکتورن» از قطعه رویای نیمه شب تابستان
ترومبونوسیله حصول صوت در آن : دمیدن در دهانی فنجانی شکل ۱- میدان صوتی بم۲- وسعت صوتی بزرگتر از ترومپت و کوچکتر از کر ۱- قوی در منطقه پایین معمولاً تیره و غنی و در منطقه بالا درخشان و نافذ۲- بیش از کر تیره و نافذ

 

ابزارهای صوتی در موسیقی – بادیهای مسی – ابزارهای سازهای صوتی سازهای بادی مسی چیست ؟
۱- در نقش مقابل تنور یا باس۲-نقش تقویت و توانا تر کردن را در جمع ارکستر به عهده دارد   ۳- گهگاه در تکنوازی به کار می رود۴- معمولاً به صورت زوج یا سه تائی نوشته می شود نمونه ۱/۲۸واگنر : پرلود پرده سوم . پایان از اپرای لوهنگرین
توبا وسیله حصول صوت در آن : دمیدن در دهانی فنجانی شکل ۱- پایین ترین میدان صوتی میان مسی ها ۲- وسعت صوتی قابل مقایسه با ترومبون اما پایین تر ، کما بیش همانند کنتر باس زهی پر ، غنی ، ضخیم ، تیره ، و بسیار  قوی ۱- در نقش مقابل بخش باس۲- زمینه ای پهن و استوار در ارکستر (یا در گروه بادیهای مسی)۳- گهگاه ملودیک بندرت تکنواز۴- معمولاً تنها یک توبا در ارکستر نمونه ۱/۲۹برلیوز : سمفونی فانتاستیک ،موومان پنجم ، دیزایرائه

اقباس از کتاب دعوت به شنیدن ، نوشته ریچارد- ل .وینک – لوئز- ج . ویلیامز . برگردان به فارسی : پرویز منصوری

منبع:سایت موسیقی بیان – نگاره

همچنین ممکن است دوست داشته باشید...

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *