Header

رایم


رایم در خوانندگی رپ – آموزش کامل رایم در رپ – آموزش خوانندگی رپ


رایم در خوانندگی رپ

سالهاست که در ایران رپ به وجود اومده .و رپر ها آثار گاهی خوب گاهی ضعیف رو  به جامعه تحویل داده اند . ولی نکته بده داستان اینجاس که از دهه هشتاد که رشد چشمگیری رپ پارس داشت دیگر رشدی ندیدم .

اگر ریشه یابی کنیم می بینم رپر های کار بلد کم کار شده اند به دلایل متعدد و رپر های تازه کار هم اثار با کیفیت بیرون نمیدهند (البته این جمله به صورت کلی است وگرنه رپر قدیمی و پر کار و رپر جدید و  کار بلد هم داریم )

بنده با دوستانم تلاش کردیم تا در جهت رشد رپ اموزش هایی رو از منابع معتبر در اختیار افرادی که تازه شروع کرده اند قرار بدیم تا بلاخره یک روزی رپ ما هم مثله کشور های دیگه در جهان حرفی برای گفتن داشته باشه .

از اونجا که رپ سبکی هست که تازه شکل گرفته در ایران و کاملا غیر مجاز هم هست عملا هیچ منبع اموزشی فارسی در این رابطه نیست (البته جز چنتا منبع محدود ) برای همین از منابع خارجی استفاده کردیم ( در اخر مقاله نام منبع ها موجوده )

ما هنر یک رپر رو میتونیم به سه دسته تقسیم کنیم :

۱-محتوایی که در شعر خود به ان میپردازد

۲- فلو

۳- دلیوری

ما در کانال تلگرامی به هر سه انها پرداختیم ولی چون احساس کردیم یک پی دی اف تاثیریرش بر آموزش بیشتر از پست در تلگرام هست. تصمیم گرفتیم مبحث  انواع رایم رو در قالب پی دی اف توضیح بدیم .

فلو : همان جریان رپ هست که اهنگ بر روی ان جریان پیش میرود .

فلو شامل دو بحث ریتم و رایم هست (درمورد ریتم در کانال توضیح دادیم و درمورد رایم در این مقاله توضیح میدیم )

رایم : همان قافیه هست به زبان عربی یا پساوند به زبان فارسی که باعث اهنگین شدن شعر میشود و گوش را نوازش میدهد

البته تعریف رایم با قافیه ای که همه ما در مدارس خوندیم فرق میکنه

به طور مثال رایم میتواند در هر کجای شعر باشد ولی قافیه اینطور نیست

قافیه : یک مصوت یا رشته‌ای از چند صامت و مصوت که در آخرین کلمۀ ابیات یک قطعه شعر یا در آخرین کلمۀ مصراع‌های یک بیت تکرار شود، ولی این تکرار، تکرار یک کلمه با معنی واحد نباشد

 

به همین علت در طول مقاله از رایم به جای قافیه استفاده میکنیم ( ولی هم رایم  هم قافیه باعث اهنگین شدن شعر میشوند )

تصمیم گرفتیم که انواع رایم هارو به چهار دسته تقسیم کنیم

۱- آوایی (حروف صدا دار مثله هم )

۲- قافیه ساده ( انتها مثله هم )

۳- حروف بی صدا مشترک

۴- لحن محور

رایم در خوانندگی

۱– آوایی ( وزنی )

استفاده از کلمات هم وزن یا هم آوا محور صحبت قافیه اوایی هست .

در رپ ایران ۹۰ درصد قافیه ها آوایی هستن که از نوع قافیه های قوی حساب میشن و بر موزون شدن شعر می افزایند

شرط های زیر برای چنین قافیه هایی باید برقرار باشد :

۱- قافیه ها باید حروف با صدای یکسانی داشته باشند

۲- قافیه ها باید وزن عروضی یکسانی داشته باشند

و اما توضیح شرط اول  : در اولین گام شما باید کلمه مورد نظر که براش میخواین رایم جور کنین رو تقطیع کنید همونجوری که میخونید نه اونجوری که مینویسید . پیشنهاد من اینه که به صورت فینگلیش تقطیع کنید (سیلاباش یا هجا هاشو جدا کنید )

الان مثال میزنم تا بهتر متوجه بشین :

دلواپس

DEL     VA    PAS

ایران

I    RAN

رپر

RA PER

 

این بخش خیلی سادس شما فقط کافیه اونو بخش بخش کنید

بعد از این مرحله باید نگاه کنید ببینید حروف صدا دار اونها یکسانه یا نه

مثلا کلمه “شر ” با ” غم ” با ” در” هم آوا هستن

اینگونه :

SHAR

DAR

GHAM

مثلا  “تصمیم” با ” ترجیح ” هم آوا هستن

اینگونه :

TAS     MIM

TAR        GIH

در اینجا یه مثال از بهرام میزنم :

“اینجا وحشی ترن از زمان فرعون

خوش اومدی به نیویورک جهان سوم ”

آموزش کامل رایم در رپ

“بهرام ”

اینجا “زمان” با “جهان”  و  “فرعون” و “سوم” قافیه هستن (فرعون و سوم با تکنیک های لحنی هم قافیه شدن ولی توجیح آوایی هم داره )

ZA  MA  NE  FER  ON

JA  HA  NE SEV VOM

 

خب تا اینجا واسه کسیکه میخواد شروع کنه کافیه ولی واسه دوستانی که میخوان حرفه ای تر کار کنن بگم که شرط دوم (

قافیه ها باید وزن عروضی یکسانی داشته باشند ) هم اینجوریه که ما اول یه قراردادی با هم میکنیم

که سیلاب ها و هجا هارو سه دسته کنیم

۱- اونهایی که یک حرف دارن : تُ ، تَ ، تِ و ….. ( هجای کوتاه )

۲- اونهایی که دو حرف دارن : ما ، می ، مو و……(هجای بلند)

۳- اونهایی که سه حرف یا بیشتر دارن :دست ، مست ، پست و……(هجای کشیده)

علامت هاشونم اینجوری قرارداد میکنیم

هجای کوتاه : U

هجای بلند : _

هجای کشیده: U_

بعد هجای کلماتو با هم بررسی میکنیم

مثلا : زمان با مکان

ZA +MAN =ZAMAN

MA +KAN =MAKAN

هر جفتشون سیلاباشون از نظر عروضی اینجوریه :

U    +   _

یا مثلا ایران با شیران :

_    +   U_

یه چند روز که تمرین کنین نیاز نیست دیگه وزن عروضی رو بررسی کنین میاد دستتون چند هفته هم تمرین کنین نمیخواد سیلاب ها رو جدا جدا بنویسین تا حروف صدا دارو پیدا کنین اونم میاد دستتون

اینم بگم بعضی کلمه ها حروف صدا دار یکسانی دارند ولی وزن عروضیه یکسانی ندارند اینها هم میشه قافیه بشن ولی با تکنیک هایی که تو قسمت رایم های لحن محور میگیم .

آموزش خوانندگی رپ

٢- قافیه ھای ساده :

قافیه های ساده ای یا ھستند که ھجای پایانی علاوه برھم وزن بودن یکسان ھم باشند .
قبل از مثال یک مفھومی رو توضیح باید بدم؛ نسل قافیه .

نسل قافبه :
صدای پایانی قافیه را نسل قافیه گویند. که موجب پیوند قافیه میشود.
مثال:
مردم، گندم، کژدم، …
در واژه های با صدای پایانی ◌ُم ھستش که مشترک ھست یب نشون.
وطن، بدن، کفن، لجن، خفن ، …
در واژه های بالایی صدای پایانی مشترک ◌َن ھستش .

اساس قافیه ھای ساده ھمین نسل قافیه ھستش. در اوایل رپ به کثرت از این نوع قافیه استفاده میشده. ولی امروزه دیگه قافیه ضعیفی
به حساب میاد.
مثال هایی از این نوع براتون میزنم :

اختلاف هیچکس
° اینجا تھرانه یعنی شھریکه
ھرچی که توش میبینی باعث تحریکه°
الان شھریکه وتحریکه هم قافیه ھستن به طوریکه

Shah+ri+ke
Tah+ri+ke

رایم در خوانندگی رپ – آموزش کامل رایم در رپ – آموزش خوانندگی رپ

درد و دل از بھرام

“چرا آبرو ملعبه میشه کف دست مردم

چرا بعضیا محروم می شن از عطر خوش گندم”

تو اینجا مردم و گندم قافیه ساده ھست که در آخر استفاده شدن.

Mar+dom

Gan+dom

رنگی از رض

°پاس بده بزنم گل لب باغچه

لیوان آب خالی روی طاقچه°

صدای پایانی مشترک تو قافیه پایانی بالای ءاقچه ھستش .
Tagh+che
Bagh+che

کوتاھی از داریوش

“دندونامونو نشون میدیم واسه دریدن
خیابون کفیه سکو نداره برا پریدن
صدای پایانی مشترک ـَ◌ ریدن ھستش .

Da+ri+dan
Pa+ri+dan

لیلی از یارا
“سرخ و سفید دابش کنه
لالایی بخونه خوابش کنه°
صدای پایانی مشترک ءابش کنه ھستش. البته اینجا از قافیه لحنی ھم استفاده شده .

Da+besh+ko+ne
Kha+besh+ko+ne

دو شب از سورنا

“دو شب دو چشم گریون
زن باموی پریشون
مرد دوباره حیرون
دو شب صدای زندون”
صدای مشترک تو قافیه های پایانی ءون ھستش. دو قافیه ھم از نوع آوایی ھستند .
Ger+yon
Pari+shon
Hey+ron
Zen+don

۳-حروف بی صدای مشترک : ھمین جور که از اسمش مشخص است بر خلاف رایم های آوایی است. توی رایم آوایی حروف صدا دار
مشترک بودن در این نوع رایم حروف بی صدا مشترک ھستن.
این رایم ھم دو شرط دارد :
۱-وزن عروضی یکسان
۲-داشتن حروف بی صدای یکسان
مثال میزنم که بھتر متوجه بشین :
مُرد ، مَرد
MORD
MARD
سَر ، سِر
SAR
SER
توضیحات وزن عروضی ھم درقسمت رایم های آوایی دادیم

آموزش رپ

۴ -قافیه های لحن محور:
در این نوع قافیه شما با نوع بیان واژه ھا میتونین کلمات رو قافیه قرار نیبد . به عنوان مثال در واژه ی حکیم میتون کاف رو تشدید دار بیان کنیم تا با تقصیر قافیه بسازه بسازه.
َحک + کیم
َتق + صیر
hak+kim
Tagh+sir
_ + U_
در این نوع قافیه واژه ھا دچار تغییر میشن تا قافیه بسازن.
مِن + نَت
حِک + مَت
Men+nat
Hek+mat
_ + _

اگر تشدید نمی زاشتیم میشد : م + نت = _ + U
که با حکمت وزن عروضی یکسان ندارد

مثال ھایی از این نوع :

پروردگار از بھرام :

“گفتم بودن تو این دنیا واسم خفّت داره
گفتی زود قضاوت نکن ھمش حکمت داره”
خِف + فَت و حِ + مَت قافیه ھا رو تشکیل میدن . داره ھم تکرار شده و ردیف نامیده میشه .
Khef+fat
Hek+mat

رایم در خوانندگی رپ – آموزش کامل رایم در رپ – آموزش خوانندگی رپ

ھنر از آیین
° یه تصویرگر یه نقّاش
ھست هست سلاحش تو دستاش°
نَق + قاش و دَس + تاش قافیه ھستن .
Nagh+ghash
Das +tash

علاوه بر استفاده از تشدید ،شکل ھای دیگری ھم داره این نوع قافیه .

تشکر سرخ پوستی از تهی

“فکرکن نداشته باشی تو با من کدورتی
چون تهی معروف تره از پلنگ صورتی”

کدورتی با صورتی قافیه تشکیل نمیدن چون ھجای ک ◌ُ اضافه ھستش ،پس تهی صورتی را با واژه قبل پیوسته تلفظ میکنه تا این دو واژه باھم قافیه بسازند .
Do+ra+ti
So+ra+ti

تهی دور همی
“آھنم داریم
چون لازمه
واسه بدنت
واسه بعدنت ”
تهی بَعدَنِت رو با بَدَنِت ھم قافیه کرده. ھمون طور که میبینید حرف ع یک حرف اضافس ( وزن عروضی رو بھم می ریزه ) ولی تهی با کشدار خوندن بدنتو آروم تلفظ کردن حرف ع تو بعدنت باعث میشه این دو کلمه قافیه تشکیل بدن .

اونم یکی مثله ما از صفیر

“حقوق بشر فقط جلوش قشنگه
پایمال میشه وقتی حرف فروش سلاح یا صدور انقلاب باشه ”
اینجا فروش سلاح با صدور انقلاب ھم قافیه نیستن ولی فروشه سلاح با صدور انقلاب ھم قافیه ھست .
Fo+ro+she+se+lah
So+do+ren+ghe+lab
موی یپر شون از هیچکس و داریوش و رویا عرب :
“از وقتی چشم روباز کرد
جلو پاش سنگ بوده همیشه مه و راه تنگ°
روکاغذ《چشم رو باز کرد 》با《جلو پاش سنگ》 قافیه نمیسازن ولی هیچکس که استاده تو تغییر واژه ھا به نفع خودش ھست
ِ حرف ” م ” و ” ر” روتلفظ نمیکنه و به صورت چِشُ . میخونتش پس :
چِ + شُ + باز + کَرد با
ج + لُ + پاش + سنگ باھم یک قافیه
عالی رومیسازن .

Che+sho+baz +kard

Je+lo +pash+sang

این نوع قافیه دستتون رو باز میزاره،یک روش دیگه استفاده از این جابجایی جای اجزا جملست. اسمش شاید گنده باشه ولی تو شعر
میشه به راحتی جای واژهھا رو تو جمله تغییر داد. با مثال به راحتی متوجه میشین .
هب جمله من پیھ ھاپی ھستم دقت نیکن ؛ من ھستم پیھ ھاپی ، پیھ ھاپی ھستم من،ھستم من پیھ ھاپی…،ھمه نیا جمله ھا یکسانن
درمعنی یوم میتون برای برقراری هیقاف ھر کدوم رو جابجا کنیم .

رایم – میزبان موزیک

به جمله من ھیپ ھاپی ھستم دقت کنین ؛ من  ھستم  ھیپھاپی ،  ھیپھاپی                                                          یکسانن

درمعنی ومی تونیم برای برقراری قافیه ھر کدوم رو جابجا کنیم.

یاسین صفیر

” یار مھربون یار  بیزبون، دھن مھر و موم

قصه ھا پر زدن رو آنتن پشت بوم ”

صفیر فعل رو به وسط جمله برده تا بتونه پشت  بوم رو با مھرو موم قافیه پایانی کنه.

زنده باد از آیین “زنده باد زمین

میزاری پاروش

میخوره نارو باز وا میکنه آغوش”

فعل میزاری و وامیکنه رو جابجا کرده تا پا روش و آغوش قافیه پایانی رو تشکیل بدن ھمون طور که دیدین کار شاخی نیست این روش

در آخر باس بگم این خلاقیت ، تجربه و مطالعه ھستش که میتونه به کمکتون بیاد در به وجود آوردن قافیه ھا .
این مقاله در جھت بھبود و پیشبرد ھیپھاپ نوشته شده است. تنھا خواستمون از خواننده مطلب نشر آن به دیگران میباشد .

منابع :
HOW TO RAP 1 “
HOW TO RAP 2
کتاب اموزش وزن نوشته مهدی موسوی
مقاله بھرام “اموزش رپ “
شعر ھای استاندارد رپ پارسی “

تالیف : ستوده و بنده خدا

رایم
میانگین: 3.9 از (7) رای

همچنین ممکن است دوست داشته باشید...

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانل تلگرام میزبان موزیک