بریک دنس – عناصر هیپ هاپ قسمت 2


بریک دنس – عناصر هیپ هاپ قسمت 2 – رقص بریک – رقص هیپ هاپ – بریک دنس در ایران


مقدمه:

هیپ هاپ نام فرهنگی آوانگارد است که در قرن بیستم و در امریکا توسط سیاهپوستان شکل گرفت و آن را با

عناصری مثل رپ، گرافیتی، دیجیینگ، بریک دنس و… میشناسیم. البته افرادی مثل Dr. KRS1 معتقدند هیپ

هاپ همچون فلسفه، از زمان شکل گیری نخستین تمدن های بشری وجود داشته است. برای مثال نقاشی

روی دیواره های غار ها و ارتباط آن با گرافیتی امروزی؛ اما با این حال هیپ­هاپ در قرن بیستم شکل رسمی تری

به خود گرفت. از بین عناصر هیپ­هاپ بیشترین عنصری که به آن پرداخته شده است، رپ است و کمتر به

دیجینگ، گرافیتی رایتینگ و بی­­بوئییگ پرداخته شده است. بریک دنس در مقایسه با رپ، حالت زنده تری دارد

از این جهت که رقص باید جلوی چشم بینندگان آن انجام شود اما موسیقی رپ این فرصت را دارد که در استدیو

ضبط شود (بماند که در میتینگ ها، بتل رپ به صورت فلبداهه اجرا میشود). در مقاله ی قبلی به چگونگی

شکل گیری موسیقی رپ پرداختیم و گفتیم چگونه رپ در دهه شصت و در پارتی ها شکل گرفت. حال در این

مقاله قصد داریم به یکی دیگر از عناصر این فرهنگ غنی به نام بریک دنس بپردازیم. با ما همراه باشید.

ریشه لغوی:

همانطور که مشاهده میکنید، واژه بریک دنس (Break Dance) از دو کلمه Break و Dance تشکیل شده است.

Break در اینجا به معنای استراحت و Dance هم به همان معنای رقص میباشد. در مقاله قبلی اشاره کردیم که

اولین پارتی هایی که بعد ها سبب شکل گیری موسیقی رپ شد، توسط DJ Kool Herc راه انداخته شد. در آن

پارتی ها گاهاً در وسط آهنگ هایی که در حال اجرا بود، برای (استراحت) دادن به مهمان ها یک درام ساده

نواخته میشد و از هیچ ساز دیگری استفاده نمیشد. در این زمان که همه فقط داشتند استراحت میکردند، عده

ای دیگر دوست داشتند همچنان برقصند چون معتقد بودند این قسمت حتی هیجان بیشتری دارد اما رقص

آنان، روی زمین بود. کول هرک به آنها لقب بریک بوی داد و بعدا رقص آنان به بریک دنس شهرت یافت.

واژه های بی بوی (B.Boy) و بی گرل (B.Girl) به ترتیب به معنای رقصنده بریک پسر و رقصنده بریک دختر است.

رقص آرایی به سبک بریک:

 این رقص در حقیقت هنر مبارزه کردن بدون لمس کردن است اما با همان حساسیت مبارزه گنگستر ها.

در بریک دنس از حرکات کنگ فو، ژیمناستیک و… بهره گرفته شده است؛ این ها شبکه ای برای خلق یک رقص

خاص بودند. تکامل بسیاری از رقص ها، به سرعت تکامل و الهام پذیری بریکینگ نیست و این بخاطر روشی

است که بریکینگ دارد.

بریک دنس – عناصر هیپ هاپ قسمت 2 – رقص بریک – رقص هیپ هاپ – بریک دنس در ایران

Phax دنسر سبک اسلوموشن میگوید: «هنر بریک دنس این است که شما در هنگام رقص خودتان را کشف

کنید تا اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید، بتوانید فکرتان را باز کنید، احساساتی که در زندگی اطرافتان دارید را

واقعا حس کنید و این شانس به شما داده شود گه زندگی را با روش های خودتان بگذرانید.»

هنر رقص آرایی به سبک بریک فقط در این نیست که بدانیم در هر لحظه از کدام استپ یا تکنیک استفاده

کنیم، بلکه قسمت های دیگری هم هستند مثل استفاده از نمایشنامه و اینکه بدانید کجا از آن استفاده کنید

و کجا نقطه اوج است.

رسانه ها:

در اواخر دهه 70 میلادی، بیبویینگ [1] در بین مردم محبوبیت پیدا کرد و این چیزی بود که توجه رسانه ها را

جلب کرد. در آن زمان فرهنگ هیپ­هاپ و عناصر آن به صورت بصری به مردمان زیادی از جهان معرفی شده بود. از

بین عناصر هیپ هاپ بریک دنس جزء عناصر پیشگام در این فرهنگ بود؛ مثلاً در آلمان ابتدا بریک دنس به مردم

معرفی شد و بعد رپ (در ایران هم همین اتفاق افتاد).

کمی بعد در دهه هشتاد، اتفاق ناگواری افتاد و آن این بود که متاٌسفانه بریک دنس کم کم مورد استثمار قرار

گرفت و تبدیل شد به یک مد زودگذر! افرادی در این عرصه روی کار آمدند که از لحاظ سطح کیفی کار، پایین تر از

بی بوی های قبلی بودند. آنها نمیدانستند فلسفه بریک دنس چیست و سعی کردند از آن یک منبع پول ساز

بسازند.

گفته میشود برخی از خوانندگان همچون اوماریون، جاستین تیمبرلیک و آشر برای یادگیری رقص در موزیک

ویدئو های خود همیشه یک بی­بوی داشته اند اما هیچکس برای آنها احترامی قائل نشده. دنسر های مین

استریم نیز، همیشه به بی­بوی ها نگاه میکردند چون بریک دنس رقص جدید و خوبی بود.

مسابقه جهانی :Battle of the Year

پس از اینکه در دهه هشتاد رسانه ها سعی در ابژه سازی این هنر کردند، خوشبختانه در دهه نود، برگزاری

مسابقات جهانی  Battle of the yearدر آلمان با حضور مؤسس آنThomas Hergenrother  روح بریک دنس را

در انظار عمومی احیا کرد و این مهم را در ذهن مردم جا انداخت که بریک دنس دیگر یک مد مصرفی نیست.

فلسفه این مسابقه تبلیغ و معرفی فرهنگ بی­بوئینگ میباشد و خوشبختانه بریک دنسر ها فرصت زیادی بعد از

آمدن روی صحنه بتل آف د یر  خواهند داشت. طبیعتاً در سال های اول مسابقه، بازدهی بالایی وجود نداشت و

تعداد بیننده های این مسابقات، به 500 الی 800 نفر می رسید اما هرچه بیشتر پیش میرفت،

Battle of the Year بیشتر در جامعه بریک دنس محبوبیت پیدا میکرد. ملیت های بیشتر و بیشتری به بتل اف د یر پیوستند

مثل افریقای جنوبی، اسرائیل، برزیل، فرانسه، ژاپن، استرالیا، کره جنوبی و… . هدف این بود که نشان بدهند

هیپ هاپ

بریک دنس از فرهنگی با سطح بسیار بالا می­آید و بی­بوی ها به کاری که میکنند عشق میورزند و هفت روز هفته

برای آن وقت میگذارند.

امروزه بتل آف د یر یک رویداد سالانه است که در ابتدای تابستان در 18 کشور جهان برگزار میشود. هر کشور در

آخر سال باید یک تیم به فینال این مسابقه در آلمان بفرستد. فینال این مسابقه به این صورت است که گروه

های برتر کنار هم جمع میشوند و در مقابل داوران، نمایشی انجام میدهند و از جایگاه اول تا سوم میتوان

برندگان فینال را رتبه بندی کرد. معیار های داوری چیز هایی مثل تم، موسیقی، هماهنگی در رقص های

گروهی حضور در صحنه، رقص آرایی و چگونگی ساخت و پرداخت این هاست. مبلغ جایزه ای که برای بتل آف د

یر در نظر گرفته شده است، روی هم رفته حدود 2500 یورو که تقریباً معادل 3000 دلار است اما این پول بین رتبه

های اول، دوم و سوم تقسیم میشود پس کم و بیش میتوان پی برد پول جایزه مسابقه برای شرکت کنندگان

چندان مهم نیست.

رقص بریک – رقص هیپ هاپ – بریک دنس در ایران

با در نظر گرفتن همه جوانب رقص آرایی، دنسر های ژاپنی همیشه بهترین ایده ها را نسبت به بی­بوی های

دیگر کشور ها داشتند. متاٌسفانه اعضای یکی از گروه های معروف بریک دنس ژاپنی به نام ایچیگکی (Ichigeki)

آنرا پس از سال 2005 منحل کردند تا روی زندگی خارج از رقص تمرکز کنند؛ اما آنها متعهد شدند تا برای همیشه

بی­بوی باقی بمانند. خیلی ها اجرای آخر آنها را بهترین اجرایی که تا آن روز در بتل آف د یر صورت گرفته بود

میدانند.

حال به سراغ هنر­نمایی بی­بوی های فرانسوی میرویم. عمومیت شهرت بی­بوی های فرانسوی بخاطر تؤمانی

مثبت و خشن بودن اجرای آنها بود. فرانسوی ها یکسری کار های پیچیده و شجاعانه در رقص هایشان انجام

میدادند.

کره، کشور پدیده های بی­بوی است چون بی­بوی های کره ای مهارت های خودشان را در زمان کوتاهی گسترش

دادند. چیزی که آلمان و فرانسه در عرض 15 سال انجام دادند، آنها با روشی خاص در عرض 5 سال انجام دادند.

آنها پاور موو[2] های قوی ای داشتند و همین باعث شد در اروپا و نقاط دیگر جهان محبوب شوند. در سطوح

تکنیکی کسی نیست که بتواند به کره ای ها برسد.

بی­بوی های فرانسوی حساسیت خاص و زیبایی برای موسیقی دارند. کلاود از گروه فیز-تی (فرانسه)

میگوید:«وقتی من این حالت از هنر را کشف کردم، متوجه شدم که این بهترین مجرا برای برون ریزی است و

بهترین راه برای ارضای حس خلاقیت من.»

هیپ­ هاپ و بریک دنس در نگاه مردم:

SKWALLیکی از بازیگران مستند Planet B.Boy معتقد است: «هیپ­هاپ بیشتر اوقات وجهه ی منفی ای در بین

مردم عادی دارد چون آنها آنرا به دید گنگستا رپ [3] و چنین چیز هایی میبینند. مردم باید از تعصبی که علیه

هیپ­هاپ دارند کم کنند چون چیز های ارزشمند تری هم در هیپ­هاپ وجود دارد.»

Storm مؤسس گروه Battle Squad در آلمان معتقد است: «مردمان مختلفی تحت نام هیپ­هاپ گردهم آمده اند.

این گردهمایی هیپ­هاپ، موسیقی و هنر را کاملاً عوض کرد. هیپ­هاپ دیدگاه مردم را نسبت به اینکه ما چطور در

کنار هم حضور داریم عوض کرد.»

متاسفانه، امروزه وجهه بدی از هیپ­هاپ و عناصر آن مثل بریک دنسینگ و رپ در بین مردم جهان به چشم

میخورد. از یک طرف رسانه ها با شگرد های خود آن را مصادره میکنند و از طرف دیگر برخی هنرمندان و رپر ها

مثل رپر های نیواسکول امروزی، بیشتر راجب مواد مخدر و مهمانی و… میخوانند و مانند رپ اولد اسکول [4]

کمتر در آن شاهد اعتراض هستیم. همه اینها باعث شده هیپ­هاپ در نظر مردم وجهه بدی پیدا کند.

بریک دنس در ایران:

در ایران سالانه 6 الی 7 مسابقه غیر رسمی اما بزرگ برگزار میشود که از استان های مختلف در آن حضور

دارند. در اینجا نیز همانند آلمان، پیش از شناخته شدن رپ در بین مردم، بریک دنس شهرت داشت. یاس و

رض، دو خواننده رپفارسی در مصاحبه های خود با پادکست یک ساعت با زیرزمین، اشاره کرده اند که ابتدا با

بریک دنس آشنا شده اند و بعداً نسبت به رپ شناخت پیدا کرده اند. حتی در آثار قدیمی و اولیه رپفارسی هم،

اشاره رپر ها را به این عنصر از هیپ­هاپ را میبینیم. برای مثال آهنگ بریک دنس از علی ساچمه در آلبوم اجبار.

هنرمندان بریک دنس، در موزیک ویدئو های رپفارسی هم هنرنمایی کرده اند، برای مثال موزیک ویدئو بند ناف

تا خط صاف از یاس و ترجیح میدم از ساچمه.

همانند رپ، ما شاهد بازتاب بریک دنس نیز در صدا و سیمای ایران بودیم. مثلا میتوان به سکانسی از سریال

پایتخت 3 اشاره کرد. در عروسی ارسطو، رقص بریک دنسر ها در وسط اتاق را دیدیم که با مخالفت نقی و دفاع

ارسطو از این سبک همراه بود. همان سکانسی که نهایتاً موجب فرو ریختن سقف خانه نقی میشود. و یا

بریک دنسر هایی که در مسابقه تلوزیونی شبکه سه (عصر جدید) هنرنمایی میکنند. مثال دیگر، رقص هنرمند

بریک دنس ناصر ادی، در حضور آقای شهریاری مجری برنامه مربوطه.

رقص هیپ هاپ – رقص هیپ هاپ – بریک دنس در ایران
نتیجه گیری:

در این دنیای دچار بحران معنا، حتی کورسو های نور هنر، جنبش و خلاقیت هم، روح انسان را جلا میبخشد و

امید زنده بودن را در دل آدمی احیا میکند. هیپ­هاپ هم از دیگر جنبش های آوانگارد و مترقی مستثنا نیست زیرا

فلسفه هیپ­هاپ مبارزه است و حال سوالی که مطرح میشود این است که چند نفر از مبارزین ما در این دنیا تا

به حال هیپ­هاپ را مورد مطالعه قرار دادند؟

موقعیت جهانی هیپ­هاپ به زبان و نژاد شما اهمیتی نمیدهد. شما با هر زبانی میتوانید با هیپ­هاپ ارتباط برقرار

کنید. این یک راه ارتباطی برای متحد کردن جوان هاست. حال میخواهد رپ باشد، میخواهد بریک دنس،

میخواهد گرافیتی، میخواهد دیجیینگ و یا هر عنصر دیگری. هیپ­هاپ مرز ها در مینوردد.

در این قسمت هم سعی کردیم شما را با یکی دیگر از عناصر این فرهنگ غنی آشنا کنیم. امید است روح

خلاقیت و اراده فردی در تمامی جوامع دنیا احیا گردد.

 مهبد رضوانی

اردیبهشت 1398

منابع:

Planet B.Boy Documentary By Benson Lee

Flashdance Film By Adrian Lyne

Saat Ba Zirzamin Podcast by Tehrap

An Article About Breakdance By Kolah Studio

& Wikipedia

[1] در طول مقاله، ممکن است واژه های بریک دنس و بیبویینگ به جای یکدیگر به کار روند که هردو

به معنای رقص بریک است.

[2] Power Move نام یکی از حرکات رایج در بریک دنس است.

[3] سبکی از موسیقی رپ است که از ادبیات خشن و خیابانی بهره میبرد.

[4] Old School و New School دو جریان اصلی رپ میباشند. اولداسکول به رپ سنتی (بیشتر

اعتراضی) که تا سال 2000 در امریکا رواج داشت میگویند و نیواسکول به رپ امروزی اطلاق میشود

که شاخه های مختلفی همچون ترپ دارد.


جهت ورود به قسمت 1 این مقاله کلیک کنید:

رپ  – عناصر هیپ هاپ قسمت 1 – رپ در پارتی ها – رپ اجتماعی – رپ گنگستا – زندگی توپاک شکور

همچنین ممکن است دوست داشته باشید...

1

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *