رپ  – عناصر هیپ هاپ قسمت 1


رپ  – عناصر هیپ هاپ قسمت 1 – رپ در پارتی ها – اجتماعی و گنگستا – زندگینامه توپاک شکور


مقدمه:

هیپ هاپ یک فرهنگ و جنبش جهانی میباشد. این فرهنگ و جنبش جهانی عناصری دارد مثل رپ، گرافیتی،

بریک دنس، دیجیینگ و… در این مقاله میخواهیم به عنصر رپ بپردازیم.

سرآغاز شروع رپ:

رپ سبکی از موسیقی است که از دهه شصت میلادی درآمریکا شروع به خوانده شدن کرد. این نام عبارت

است از Rhythm & Poem که یعنی ریتم و شعر. اصلی ترین محور اشعار رپ، اعتراض میباشد همانطور که در

دهه هفتاد در آمریکا توسط سیاهپوستان برای اعتراض به نژادپرستی و نابرابری های اجتماعی خوانده میشد.

در واقع در ابتدا هیچ آهنگ رپی در استدیو ضبط نمیشد بلکه رپ از قلب خیابان های نیویورک شکل گرفت. درآن

زمان جوانان آمریکایی برای اعتراض به تبعیض نژادی در خیابان های نیویورک شعار هایی سر میدادند. آنها برای

آهنگین کردن شعار هایشان پاهای خود را به زمین میکوبیدند و دست میزدند همانطور که امروزه هم در آهنگ

های رپ از Clap استفاده میشود. تا کنون هیچکس به عنوان شخصی که واقعا اولین رپر دنیا باشد، شناخته

نشده است با این حال برخی DJ Hollywood را به عنوان اولین رپر ریتمیک جهان میشناسند.

همچنین Afrika Bamdaataa و DJ KoolHerc به عنوان اولین هنرمند های دی جی شناخته میشوند.

DJ Kool Herc کسی بود که اولین پارتی هیپ هاپ را نیز راه اندازی کرد. اما سوالی که اکنون مطرح است

این است که چه اتفاقی در دهه های شصت و هفتاد میلادی برای هیپ هاپ افتاد که اینقدر گسترش پیدا کرد.

پیش از به وجود آمدن این فرهنگ خاص، فرهنگی عامه در نیویورک حاکم بود که هرکس به آنجا میرفت شگفت

زده میشد. کت های خز دار، ماشین های لوکس، برج های بلند، شامپاین، سکس و … از جمله مواردی بود

که باعث شگفت زدگی آنان میشد. بازار دیسکو در آن زمان داغ بود و همه شیفته رفتن به دیسکو بودند.

در این حین منطقه ای بنام برانکس وجود داشت که شرایطی برعکس شرایط ذکر شده داشت.

رپ  – عناصر هیپ هاپ قسمت 1 – رپ در پارتی ها – اجتماعی و گنگستا – زندگینامه توپاک شکور – رپ در پارتی ها

این منطقه اغلب در حال آتش سوزی بود. مردم این منطقه در فقر زندگی میکردند و در حال مبارزه بودند.

بسیاری از فرزندان والدین مطلقه داشتند. مواد مخدر در این منطقه بسیار مبادله میشد. جدا از همه این

مسائل آنچه که بسیار اهمیت داشت تولد هیپ هاپ بود و اینکه چگونه مردم به وسیله هیپ هاپ فشار های

زندگی خود را تخلیه کردند.

رپ در پارتی ها

پیدایش رپ در پارتی ها:

همانطور که اشاره شد مردم زیادی در آن زمان در حال شادی کردن و خوشگذرانی بودند و زیاد به پارتی

میرفتند. در پارتی ها هنرمندانی تحت عنوان دی جی حضور داشتند که با دستگاه هایی با همین نام فعالیت

میکردند. این دستگاه ها متشکل از دو دیسک گردان و آپشن های دیگر بود. Grand Master Flash درباره

چگونگی آشنایی اش با هنر دی جی میگوید: «من از کودکی به وسایل برقی و کلا هرچیزی که دوشاخه اش

به پریز وصل میشد علاقه داشتم. پدرم در اتاقش یک گرامافون داشت. این دستگاه برای من خیلی جذاب بود

چون صدا تولید میکرد. من از روی این علاقه به انباری پشت خانمان رفتم و هر وسیله برقی که دستم می آمد

جمع کردم. قطعات آن را جدا و سرهم کردم و با بلندگوی یک ماشین قدیمی یک اسپیکر ساختم.» وی انسان

خلاقی بود و دوست داشت کار های جدیدی با دستگاه دی جی انجام بدهد. در آن زمان برای یک هنرمند دی

جی افت داشت که دست خود را روی مرکز دیسک بگذارد. اما Grandmaster Flash این کار را کرد و بعد از

آزمایش و خطاهای بسیار به سبک منحصر به فرد خود دست یافت. سبک دیجینگ وی تبدیل به سبکی شد

که در بسیاری از پارتی ها مورد استقبال قرار گرفت. ما درمورد شکل گیری اولین پارتی هیپ هاپ و هنر

دیجینگ صحبت کردیم. ما اولین پارتی تاریخ هیپ هاپ را مدیون DJ Kool Herc و سبک جدید دیجینگ را مدیون

Grandmaster Flash هستیم. اهالی هیپ هاپ به این عبارت خیلی تاکید دارند که میگوید: «رپ از قدیم وجود

داشته». اکنون میخواهیم به مفهوم این عبارت نگاهی کوتاه بیندازیم. Afrika Bambaataa در این باره میگوید:

« ما میتوانیم نگاهی بیندازیم به دهه سی میلادی. ما Cab Calloway و The Gospel Quarterguys رو داشتیم.

ما رپ سیاسی ای که راجب مالکوم ایکس خوانده میشد رو داشتیم.» گفتیم که Grandmaster Flash با سبک

خاص دیجینگ خود، شکل جدیدی در موسیقی ایجاد کرد و بعد ها افرادی ایده خواندن شعر به همراه این آهنگ

ها را از دی جی های رادیویی نیویورک مثل Ken Spider Web و Gary Byrd و Frankie Crocker دریافت کردند

و اولین آهنگ های رپ در پارتی ها خوانده شد. دی جی های رادیویی نام برده سبک حرف زدن ریتمیکی

داشتند الالخصوص  .Frankie Crockerمیتوان نوار هایی از او پیدا کرد که واقعا نزدیک به رپ خوانی بود.

Frankie Crocker مخترع رپ نیست چون از آن متنفر بود و اون رو بیشتر شبیه کار های ضعیف خودش میدید.

در ابتدای مقاله از DJ HollyWood نام بردیم که بسیاری او را اولین رپر جهان میشناسند. او درباره چگونگی

رسیدن این ایده به ذهنش میگوید:«من از Frankie Crocker و Last Poets و Pigmeat Markham آهنگ هایی

شنیدم اما اون موقع نمیدونستم چکار کنم. بعدها شکل این موزیک ها رو برای خودم تغییر دادم و رپ خوندم.»

رپ در پارتی ها

رپ اجتماعی

چگونگی شکل گیری رپ اجتماعی:

در زمانی که مردم نیویورک داشتند از هیپ هاپ در دیسکو ها لذت میبردند، اوضاع در برانکس جنوبی داشت

بد تر میشد. در آنجا شغلی برای هیچکس نبود. حدود بیست تا سی درصد بیکار وجود داشت و این نسل با

سقوط آزاد اقتصاد همراه شد. آپارتمان های تخلیه شده فراوانی وجود داشت.

رپ اجتماعی

در این حین And The Furious Five  Grand Master Flash آهنگی منتشر کرد بنام The Message.

این موسیقی اثبات کرد که رپ میتواند برای رساندن یک پیام جدی هم استفاده شود. این آهنگ شرح زندگی

در یک محله فقیر نشین بود. MELLE MEL یک از اعضای این گروه، درباره چگونگی رسیدن این ایده به ذهنش

میگوید:«ایده این آهنگ از آهنگ Living For The City از Steve Wonder می آید.» از نظر آیس کیوب، شعر این

آهنگ وحشی، قوی، نیش دار و ملزم به گفتن بودند. Kool Moe Dee در این باره میگوید:« شعری بهتر از این

ندیدم. این یک داستان و یک پیام تند و تلخ است و در کل، تمام ویژگی هایی که یک ام سی آرزو دارد داشته

باشد را دارد.» Ice T در این باره میگوید:«این اطلاعات است، بازی است. دانش است وخیلی برای من جذاب

است جون خیلی از رپ ها احمقانه اند. پارتی پارتی و پارتی…! من هیچ وقت رپی که حاوی اطلاعات باشد

نشنیده بودم و این برای من تکان دهنده بود.» به راستی که آهنگ های این چنینی واقعا میتوانند سازنده

باشند و روح هیپ هاپ را زنده نگه دارند زیرا رپ بخاطر قدرت تعامل با کلمات و ریتم زنده است.

رپ اجتماعی – زندگینامه توپاک شکور

رپر کسی است که این نکات را رعایت کند و به اوج برساند. در اواخر دهه هشتاد گروه رپ Public Enemy و Rakim جزو

کسانی بودند که این سبک را گسترش دادند که در جلوتر به آن اشاره خواهیم کرد.

چگونگی شکل گیری رپ گنگستا:

قطعا نیویورک محل تولد هیپ هاپ است. هنرمندان پیشرو درسبک هیپ هاپ که اهل نیویورک بودند صدا و

فرهنگی ایجاد کردند که صدای جوانان و جامعه آمریکا شد. اما در ساحل غربی داستان چیز دیگری بود.

میگویند در لس آنجلس هر کس یک ستاره است اما ستارگان موسیقی اوایل دهه هشتاد در لس آنجلس دور

ترین چیز از هیپ هاپ بودند پس تفاوت عظیمی بین ساحل غربی و شرقی در آمریکا بود. در ساحل غربی

همه چیز درباره دختر، پارتی و عشق و حال بود اما در ساحل شرقی همه چیز درمورد فقر در خیابان ها و

حکومت بود. در آن زمان شخصی بنام Schoolly D با خواندن آهنگی بنام ParkSide Killers سبک گنگستا را به

وجود آورد و او به عنوان اولین خواننده گنگستا رپ شناخته میشود. بعد از او شخصی بنام ICE-T روی کار آمد.

اجتماعی – رپ گنگستا – زندگینامه توپاک شکور

برخلاف Schoolly D ، او به عنوان رفیق گنگ ها شناخته میشد نه خود گنگ. ICE-T وضعیت مالی خوبی

داشت اما دزدی و کارهای خلاف هم میکرد. در این حین این ایده به ذهنش رسید که نیازی نیست او این بازی

را لزوما زندگی کند و میتواند آن را مستند کند. وی شروع کرد به نوشتن اشعار کریپ. او بعضی وقت ها گنگ ها

را با اشعار خود سرگرم میکرد؛ چرا که حتی گنگ ها هم تایمی برای سرگرمی داشتند. سپس او یاد گرفت

چگونه آنها را روی بیت قرار دهد و اینگونه شد که آهنگ 6’n The Morning خوانده شد. این موسیقی بیشتر

شبیه یک سرود خیابانی بود و پیش از آن این نوع موسیقی وجود نداشته است. مدتی بعد دی جی های

الکترو مثل Dr.Dre ، Arabian Prince و DJ Yella با یک مواد فروش و دو شعر نویس بسیار قوی گروهی خطرناک

به اسم Niggaz With Attitudes (N.W.A.) تشکیل دادند. این گروه رپ گنگستا را به اوج رساند و از مهم ترین

آثارشون میشه به Boyz N The Hood اثر Eazy-E اشاره کرد. شعر این اثر را آیس کیوب نوشته بود. درباره جایگاه

Eazy-E در این گروه میشود گفت او نه داستان سرا بود نه راوی، بلکه او خود بخشی از داستان بود چرا که هر

بار که به استدیو میرفت پیش از آن چند بسته علف فروخته بود. در آن زمان هیچکس به این اندازه قادر نبود که

واقعیت زندگی گنگ را روی بیت قرار دهد. زمان گذشت و این موسیقیدانان گنگستر تبدیل به الگو و قهرمان برای

نسل نوجوان شدند و این مسئله، حکومت و خانواده ها را نگران کرد و جزو مهم ترین خبر ها شد. آنها

میترسیدند گنگستر ها با این آهنگ های خود کودکان را در آینده به گنگستر های جدید تبدیل کنند.

رپ اجتماعی – گنگستا – زندگینامه توپاک شکور

در این زمان پلیس بعضی افراد گروه خصوصا Dr.Dre را دستگیر میکرد. Dr.Dre سه/چهار هفته پشت سر هم به زندان رفت.

آیس کیوب که از این وضعیت بسیار ناراحت و نا امید شده بود، شعر آهنگ Fuck Tha Police را نوشت که

خطرناک ترین آهنگ N.W.A.  از آب درآمد. آیس کیوب معتقد بود پلیس فقط آدم خوب ها را میگیرد و خلافکار

های اصلی در شهر راست راست راه میروند. این آهنگ واقعا بر مردم جامعه تاثیر گذاشت و در موارد واقعی

خشونت پلیس علیه مردم، آن اشعار برای همگان تدائی شد. از نظر بسیاری از منتقدین هیپ هاپ، انقلابیون

لس آنجلس دریچه جدیدی روی رپ گنگستا باز کردند. دیگر آن اشعار به عنوان تهدید در نظر گرفته نمیشد و با

زمان شروعش تفاوت هایی داشت. ساحل غربی مرکز توجه آمریکا بود و این جو انقلابی، هراس آور و زود

هنگام بود. Dr.Dre که به تازگی شروع به تنها کارکردن کرده بود، آلبومی بنام Chronic ضبط کرد که آینده هیپ

هاپ و فرهنگ عامیانه آمریکا را تغییر داد. این آلبوم کمتر درباره خشم بود و به مشکلات اجتماعی اشاره

مستقیم داشت و مرحمی شد بر زخم های لس آنجلس. در طی بیست سال، از مهمونی های خانگی DJ

Kool Herc تا دست پخت بین المللی Dr.Dre، هیپ هاپ داستان های زیادی را تجربه کرد. گاهی اوقات آهنگ

هایی با شعرهای تند و اجتماعی منتشر میشد و گاهی اوقات کمدی و خشن. اما آلبوم Chronic هیپ هاپ را

به چیزی تبدیل کرد که هیچوقت نبود. این آلبوم هیپ هاپ را تبدیل به موسیقی عامیانه کرد و رپر ها را تبدیل به

ستاره های پاپ کرد. هیپ هاپ از زیرزمین به جریان اصلی راه پیدا کرد و از آن زمان جهان تغییر کرد.

رپ اجتماعی – گنگستا – زندگینامه توپاک شکور

نگاهی به هیپ هاپ در دهه هشتاد میلادی:

مضمون آهنگ های رپ در دهه هفتاد کاملا درمورد مبارزه بود. مبارزه با فقر، خشونت و نادانی. اما دهه هشتاد

داستان کاملا متفاوتی برای هیپ هاپ داشت: موفقیت. اولین آهنگ های موفق، هیپ هاپ را تبدیل به کسب

و کار کرد؛ رپر ها را به ستاره تبدیل کرد و جیب همه را پر پول کرد. در این حین پسری در محله Queens آینده

هیپ هاپ را تغییر داد و اولین غول این سبک شد. وی Russle Simmons نام داشت. او در محله Hollis Queens

بزرگ شده بود. در آن محله مردم بی بضاعت زندگی میکردند و خیلی زود تبدیل به پایتخت هروئین شد و جامعه

را از هم پاشید. برخی مردم به ناچار وارد این تجارت شدند و حتی خود آنان معتاد شدند. Russle هم یکی از

تاجران بود ولی خوشبختانه معتاد نشد. سپس او خیلی اتفاقی به دانشگاه Harlem رفت و هیپ هاپ را کشف

کرد و بجای فروختن مواد به تبلیغ پارتی پرداخت. او اجراهای موفقی داشت تا اینکه آهنگی برای کریسمس

ساخت که بسیار مورد توجه قرار گرفت. سپس او به اروپا رفت و متوجه شد آهنگش به آنجا هم رسیده.

Christmas Rap اولین آهنگ موفق Russle Simmons بود اما آهنگی که او میخواست نبود. Russle میخواست

هیپ هاپ را به ریشه های اصلی اش برگرداند و او افراد مناسب را برای این کار پیدا کرد و در حیاط پشت خانه

اش گروهی را تشکیل داد بنام.Run D.M.C اولین گروهی بود که قدرت برندینگ را نشان داد. درواقع آنها با

خواندن آهنگی بنام My Addidas این شرکت را مجبور کردند با آنها قرارداد ببندد. گروه Run D.M.C. سهم

بسزایی در وارد کردن رپ به مین استریم داشت و از مهم ترین اقدامات این گروه میتوان به خواندن آهنگ Walk

On This Way اشاره کرد. با خواندن این آهنگ عکس آنها روی مجله رولینگ استون رفت و همچنین برنامه ای

معروف با آن ها مصاحبه کرد. با بیرون آمدن آهنگ Walk This Way هیپ هاپ نهایتا از حالت رایج آن زمان عبور

کرد. رویای Def Jam برای تبدیل هیپ هاپ به یک هویت با جذابیت در سطح جهانی، به حقیقت پیوست.

رپ  – عناصر هیپ هاپ قسمت 1 – رپ در پارتی ها – رپ اجتماعی – رپ گنگستا – زندگینامه توپاک شکور

با اینکه Walk On The Way یک اثر بزرگ در هیپ هاپ زیرزمینی بود، اما ابتدا صدای Run DMC بود که الهام

بخش نسل بعدی هیپ هاپ شد. همچنین یک دی جی رادیو از کوئینز بود که باعث ایجاد جرقه شد و ابزاری را

معرفی کرد که موسیقی هیپ هاپ را باز تعریف کرد. بعد از مدتی فردی پیدا شد بنام Marley Marl که مانند

Grandmaster Flash در چند سال قبل، انقلاب کرد. تکنیک های سمپلینگ او هیپ هاپ را برای همیشه تغییر

داد و باعث روشن شدن مسیری برای ام سی های جدید شد که یکی از آنها Big Daddy Kane بود. او فلو، رایم

و پانچ لاین های قوی ای داشت و با صدای بم خود حسابی آن ها را با بیت جفت و جور میکرد. رقیب او در آن

زمان Rakim بود. Rakim باعث شد مردم بیشتر راجب فلو فکر کنند و آشنا بشوند. او از کودکی ساکسیفون

مینواخت و با اصول موسیقی تا حدودی آشنا بود. او علاوه بر موسیقی های زیبایش , به آگاهی بخشی در

آهنگ هایش مشهور است. بعد از Rakim لازم است اشاره ای به گروه Public Enemy کنیم. یک گروه از جوانان

با دید نقادانه و اجتماعی، در ایستگاه رادیویی دانشگاه، که این آگاهی را به سطح جامعه تزریق کردند.

مصداق این مدعا آهنگ Fight The Power است که یعنی با قدرت بجنگ. دهه هشتاد میلادی دهه تغییر برای

هیپ هاپ بود. با رپ Kurtis Blow درباره کریسمس شروع شد و با پابلیک انمی که به مبارزه با سیستم

پرداخت پایان یافت. هیپ هاپ کم کم داشت به یک صدا، یک صنعت و یک جنبش تبدیل میشد و درنهایت

پتانسیل و قدرت خود را یافت و این پتانسیل در بیرون مرزهای نیویورک در حال کشف شدن بود؛ ساحلی دیگر

با سه هزار مایل فاصله. هیپ هاپ از واقعیتی کاملا مستقل سخن میگفت. مکان هایی که به هیپ هاپ نیاز

داشتند، حتی بیشتر از محلی شدند که هیپ هاپ در آن متولد شده بود.

رپ اجتماعی – گنگستا – زندگینامه توپاک شکور

نگاهی به حقایق زندگینامه توپاک شکور:

پس از گذشت یک دهه رپر های جدیدی وارد این عرصه شدند و رپ آمریکا شکل جدیدی به خود گرفت.

رپر هایی مثل Big L، Biggie، Nate dog، Snoop Dogg و از همه مهم تر Tupac.

مادر توپاک یک مدد کار اجتماعی بود. او برای دولت کار نمیکرد ولی عضو گروهی بود که برای کمک به

مستضعفان حتی بانک هم میزد. توپاک در زندان به دنیا آمد یعنی هنگامی که مادرش او را حامله بود در زندان

بود. دوران کودکی توپاک تحت تاثیر تعلیمات مادرش به پایان رسید. بر خلاف تصور ما، توپاک در کودکی علاقه

ای به سبک رپ نداشت و آهنگ های پاپ گوش میکرد. فعالیت او ز سال 1990 به عنوان یک رقاص و پشتیبان

در گروه موسیقی رپ دیجیتال آندر گراند آغاز و در همان دوره از طرق یک از دوستانش به رپ علاقه مند شد.

رپ اجتماعی – گنگستا – زندگینامه توپاک شکور

توپاک از همان رپ خواندن را شروع کرد و آثار فراوانی از خود منتشر کرد به طوری که میزان فروش آلبوم های

وی تا به امروز هفتاد و پنج میلیون نسخه بوده است. او در سال 1993 به اتهام تجاوز جنسی، به یک و نیم تا

چهار و نیم سال زندان محکوم شد؛ هرچند خودش این اتهام را رد میکرد. وی پس از گذشت یازده ماه توسط

شوگ نابت مدیر عامل شرکت نشر موسیقایی دث رو با پشتیبانی مالی آزاد شد. توپاک دوره نوجوانی خود را

نیز گذراند و وارد دوره جوانی شد. وی سابقه تیراندازی به پلیس را هم داشته است. توپاک در اشعارش

سیاست های فراوانی را مورد نقد قرار میدهد و نسبت به خیلی مسایل معترض است. رقیب توپاک در آن

زمان، بیگی بود و بزرگترین دیس ترک تاریخ را به او داد. در سال 1994 در لابی استدیوی ضبط موسیقی بنام

کواد واقع در نیویورک، توپاک پنج بار هدف شلیک گلوله قرار گرفت ولی جان سالم به در برد. این چالش ها منجر

به برقراری رقابت شدید موسیقایی بین دو ساحل شرق و غرب شد. سرانجام توپتک در سن بیت و پنج

سالگی پس از مسابقه بکس مایک تامسون مورد اصابت هفت گلوله قرار گرفت و دار فانی را وداع گفت.

گفته میشود توپاک همیشه با بادیگارد های خود به شهر میرفت اما در آن روز بادیگارد های خود را نبرد و این

یک سوال پیچیده برای پژوهشگران علت مرگ او است. هنوز هیچکس قاتل توپاک را پیدا نکرده است.

احتمال اینکه قاتل از جانب B.I.G بوده باشد کم است چون خود او هم بعد از توپاک به قتل رسید.

از او شش آلبوم منتشر شده بود اما پس از مرگش هشت آلبوم دیگر هم از او منتشر شد. تاثیری که توپاک بر

فرهنگ هیپ هاپ گذاشت واقعا قابل تحسین است و فعالیت های او در این عرصه، جاودان خواهد ماند.

نتیجه گیری:

رپ اجتماعی – گنگستا – در پارتی ها – زندگیماکه توپاک شکور

سبک رپ سبکی از موسیقی است که یکی از عناصر فرهنگ هیپ هاپ به شمار میرود. در این قالب

موسیقی محتواهای مختلفی بکار برده میشود که مهم ترین آن محتواهای اجتماعی/اعتراضی است.

در سبک رپ هیچ محدودیتی از لحاظ محتوایی وجود ندارد و اصولا فرهنگ هیپ هاپ هم آمده است تا

محدودیت ها را از سر راه قشر جوان بردارد. خیلی ها فرهنگ هیپ هاپ را فرهنگ زندگی خود انتخاب کردند

و قطعا برای انتخابشان دلیل دارند چون هرکسی به سمت این فرهنگ متمایل نمیشود. بسیاری افراد اعم

ازگرافیتی رایتر، بیت باکسر، بریک دنسر، ام سی و … هستند که برای فرار از دست فشار های زندگی خود

به این فرهنگ روی آوردند. آنها میخواهند از این طریق زندگی خودشان را تغییر بدهند.

گردآورنده: مهبد لفظ

تاریخ انتشار: 9/4/1398

منابع:

Hip-Hop Evolution Documentary By Shadrach Kabango

How Hip-Hop Changed the World Documentary By Idris Elba

(How To Rap) Book By Kool G Rap


جهت ورود به آموزش رایم کلیک کنید:

رایم در خوانندگی رپ – آموزش کامل رایم در رپ – آموزش خوانندگی رپ

جهت ورود به قسمت دوم این مقاله به نام بریک دنس کلیک کنید:

بریک دنس – عناصر هیپ هاپ قسمت 2 – رقص بریک – هیپ­ هاپ و بریک دنس – بریک دنس در ایران

همچنین ممکن است دوست داشته باشید...

1

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *