آیا در مرحله مسترینگ میتوان یک میکس بد را نجات داد


آیا در مرحله مسترینگ میتوان یک میکس بد را نجات داد – با مسترینگ میشود میکس بد را خوب کرد


آیا در مرحله مسترینگ میتوان یک میکس بد را نجات داد

فرض کنید کار میکس یک آهنگ را به پایان رسانیده اید و هنوز فکر میکنید که کار بخوبی انجام نشده است.

آیا تصور می کنید به هنگام مسترینگ، می توان این مشکل را حل کرد؟ اغلب اوقات این سوال از ما پرسیده شده است بنابر این تصمیم گرفتیم یک مطلب در این رابطه بنویسیم

اصلاح این مشکل به عوامل بسیاری بستگی دارد.

از انجایی که احتمالا» این چنین مشکلی حل خواهد شد این سخن بدین معنی نیست که در کارتان سهل انگاری کرده و به این امیدوار باشید

که در طی مسترینگ اهنگ ها، اشتباه تان را تصحیح کنید.

مهارت ها و تجربه مهندسی مسترینگ

مهم ترین عامل موفقیت در تبدیل یک آهنگ با میکس بد به آهنگ خوب در طی عملیات مسترینگ،

استفاده از مهارت ها و تجربیات یک مهندس مسترینگ است. دلیل ان واضح است. اگر شما میکس خوبی را انجام نداده اید قطعا پیشنهاد می کنیم جلوتر نرفته و وارد مرحله مسترینگ  آهنگ خود نشوید چرا که شما مهارت کافی برای انجام این کار را ندارید.

پیشنهاد می کنیم که هرانچه که درباره مسترینگ می دانید را فراموش کنید و دوباره آن اهنگ را میکس کنید تا زمانی که مطمئن شوید که کارتان را به نحو احسن انجام داده اید

و وقتی که از میکس خوب آهنگ مطمئن شدید تازه می توانید به مسترینگ آهنگ خود فکر کنید.

برای مسترینگ پیشنهاد اکید ما اینست که کار مسترینگ آهنگ خود را به یک جفت گوش جدید بسپارید چرا که بدنه و ساختار آهنگ شما تکمیل شده و شما از ابتدا با آهنگ خود همراه بودید

و در واقع عصاره خلاقیت شما تا اینجای آهنگ کار خود را کرده است و اکنون گوشی خسته برای شنیدن و رفع اشکال این آهنگ دارید.

اما برای دوست مهندس مسترینگ شما اگر قرار باشد عملیات مسترینگ را روی یک میکس بد انجام دهد قطعا کار مشکلی در پیش خواهد داشت.

در یک کلام با مسترینگ نمی توانیم اشتباهات مربوط به میکس اهنگ ها را حل کنیم.

اینجا به اشتباهات رایج در کار میکس که به هیچ عنوان در مرحله مسترینگ قابل حل نیستند اشاره می کنیم :

  • ۱ اشکالات مربوط به کلیپینگ که در واقع به زیاد کردن بیش از حد صدا مربوط می شود تا جایی که صدا اصطلاحا دیستورت شده و فرکانس های آن از بین می رود.
  • تا کنون هیچ نرم افزار و یا راه حل سخت افزاری برای بازیابی صدای دیستورت شده تولید نشده است. اغلب ترک ها با نهایت پیک ۲۴ بیت و -۶dBFS رکورد میشوند
  • در طول کار میکس این توان صدا از ۱۸dBFS تا -۱۰dBFS افت پیدا می کند و بعضی اوقات می توانید تا پیک -۶dBFS دست پیدا کنید.
    در دو مورد زیر می توانید اشتباه کنید تا آهنگ شما دیستورت شود:
  • الف تنظیم اشتباه خروجی اصلی (Master Bus) که قدرت صدای کل آهنگ را تنظیم می کند.
  • ب اشتباه در تنظیم قدرت خروجی هر ترک بصورت جداگانه که در این بخش با تنظیمات اشتباه ممکن است مثلا صدای گیتار الکتریک را دیستورت کنید.

با مسترینگ میشود میکس بد را خوب کرد

  • ۲ کامپرس بیش از حد هم از جمله مواردی است که قابل بازگشت نیست .
  • حتما می دانید که کمپرس کردن برای یکنواخت سازی صدا یعنی صداهای خیلی ضعیف را قوی کردن و صداهای ضعیف را قوی کردن تا جایی که ایرادات کار گرفته شود و نه اینکه ساختار کلی آهنگ به هم ریزد.
  • پیشنهاد کلی ما این است : این بخش را کلا به مهندس مسترینگ بسپارید
  • ۳ کلیه امور مربوط به اکولایزر و تنظیم محدوده فرکانس ها که باید در مرحله میکس نهایی شود
  • به عنوان مثال در مواقعی که صدای گیتار باس با درام همپوشانی دارد شما قصد دارید صدای گیتار را بر صدا درام اولویت دهید و محدوده فرکانس آن را قدرت دهید.
  • در اکولایزر میبینید که درام در محدوده ۷۰ هرتز نواخته می شود در حالیکه گیتار باس فرکانس ۱۵۰ هرتز تولید می کند بنابر این بدون دست زدن و ایجاد تغییر در قدرت
  • صدای شیار مربوطه تنها با افزایش قدرت فرکانس ۱۵۰ هرتز و کاهش اکولایزر ۷۰ هرتز می توانید صدای گیتار را شفاف تر کنید.
  • ۴ اشتباهات جدی در Reverb و یا سایر FX ها نیز غیر قابل جبران است و تنها با رمیکس مجدد آهنگ برطرف می شود.
  • ۵ هر ساز و صدای رکورد شده ای که تیون شده باشد اعم از ساز کوک نشده یا خواننده ای خارج بخواند باید در همان مرحله میکس رفع اشکال شده
  • و با نرم افزار هایی نظیر ملوداین و یا اتوتیون ایرادات آن گرفته شود و البته پیشنهاد اکید ما اینست دوباره ضبط شود.

پس چه چیزی در مرحله مسترینگ قابل اصلاح است.
در کمال تعجب برخی از نقاط ضعف در مرحله میکس را می توان در طی مسترینگ اصلاح کرد.

منبع: نگاره

همچنین ممکن است دوست داشته باشید...

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *