Header
سایت آرتیست شو

دگرگونیهای بی شمار موسیقی


دگرگونیهای بی شمار موسیقی – در موسیقی چه دگرگونی هایی وجود دارد – تنوع در موسیقی


دگرگونیهای بی شمار موسیقی – در موسیقی چه دگرگونی هایی وجود دارد – تنوع در موسیقی

نگاهی سریع به موسیقی ، چنان تنوعی را در این هنر آشکار می سازد که شنونده ممکن است از شنیدن همه انواع آن گیج شود .

او با حجم عظیمی از ادبیات موسیقی – که بعضی از نظرتاریخی مشخص ، بعض دیگر از نظر زیبا شناختی مطبوع  و بالاخره برخی از نظر آکوستیکی جالبند ، برخورد می کند .

در باره  این تنوع «گیج کننده» کمی بررسی می کنیم .

اولین کشف ما شاید این باشد که دوره های گوناگون تاریخی تا اندازه زیادی در این تنوع دست داشته اند .

نمونه های 1/1 تا 1/5 نسبت به یکدیگر کاملاً متمایز صدا می دهند ، و این قطعه ها در دوره های تاریخی ای کاملاً دور از هم تصنیف شده اند .

کوشش کنید عوامل مسبب اختلاف را در این نمونه ها از یکدیگر تشخیص  دهید . مثلا ممکن است شما سیمائی چند از موسیقی را پس از شنیدن نمونه 1/1 ملاحظه کنید .

الف : بخش های صوتی تنها (مردان) – بی ساز

ب : حداقل یا فقدان تاکیدهای منظم یا ضربان

پ : متن لاتین – کلام روی جلد صفحه احتمالا ً درج شده است .

ت : تنها یک بخشی – ملودی تنها

در برابر این نمونه ، قطعه استراوینسکی (نمونه 1/2) ممکنست در راههای زیر توصیف شود :

الف : بخشهای  آوازی و سازها

ب : تاکیدهای قوی ، سنگین ، اما نامنظم

پ : متن لاتین – کلام احتمالاً روی جلد صفحه درج شده است .

ت : بخشهای چهار گانه

نمونه 1/1 آوازگریگوریان : مس ایستر

نمونه 1/2 استراوینسکی : سنفونی پسالم

نمونه 1/3 بتهوون : سنفونی شماره 3 در «می بمل» ،  ک.55 (اروئیکا)

نمونه 1/4 کوپرن : قطعه ای برای هارپسیکورد ، لاگالان

نمونه 1/5 اوسا چفسکی : کمپوزیسیون برای ضبط صوت

دگرگونیهای بی شمار موسیقی

شما به آسانی به تفاوتهای آشکاری در صدا دهندگی ، سبک ، و وسیله اجرای این نمونه ها پی می برید .

در برخورد با این تفاوتها ، احتمالا قادر به تشخیص خواهید بود که کدام قطعه متعلق به قرون پیش تر و کدامیک جدیدتر است .

تشخیص اختلاف ناشی از دوره های تحول تاریخی موسیقی ،

راهی است که شنونده آن وقوف خواهد یافت که به چه چیزی گوش می دهد . از سوی دیگر با این تشخیص می توان به نقاط مشترک میان قطعه ها پی برد .

مثلا در هر دو نمونه از آثار پیشگفته وسیله اجرا یکی است :

قطعه اول و دوم به وسیله آواز اجرا  می شود ، در حالیکه در قطعه های سوم  و چهارم این وسیله سازاست . و در هر دو نمونه بیان اجرا مشابه است :

اولین دو قطعه مذهبی است و دوتای آخری غیر مذهبی . اولین دو قطعه کلامی به همراه دارد ، آخرین دو قطعه بی کلام است . معذلک هر قطعه نسبت به دیگر قطعه ها شدیداً تفاوت هایی را متجلی می سازد .

در موسیقی چه دگرگونی هایی وجود دارد

بالاخره شما هرگاه قطعه های دیگری را بشنوید ، بیش از این به شباهت ها و تفاوت های میانشان پی خواهید برد .

آثار بالا نموداری از دگرگونیهای بی شمار در موسیقی را عرضه می دارند ، و همین دگرگونیها و تنوعها است که سهمی در درک عمیقتر موسیقی دارد

و مطالعه عملی موسیقی را با ارزش می سازد . اگر ما نتوانیم رابطه ای ا حساسی با یک قطعه معین موسیقی ، در باراول شنیدن آن ، ایجاد کنیم ،

نخواهیم توانست توجه خویش را در درک و آشنایی آن قطعه معطوف سازیم  . موسیقی خوب ، مانند تمام هنرهای دیگر ، در هرحال ارزشی برای مطالعه دارد .

یک قطعه عظیم موسیقی نیز می تواند در لحظه هایش ، و در ذره هایش، مورد بررسی قرار گیرد ، درباره آن انتقاد شود ، ارزیابی گردد ، و در ادامه این کوشش به علاقه ما بیفزاید .

دگرگونیهای بی شمار موسیقی – در موسیقی چه دگرگونی هایی وجود دارد – تنوع در موسیقی

این  بدان معنی نیست که ما از همه قطعه های موسیقی ، که اساساً خوب فرض شده اند «خوشمان» بیاید .

برخی آثار موسیقی بلافاصله به مذاق ما خوش خواهند آمد ، و حتی پس از یک بررسی عمیق جاذبیتشان کم نخواهد شد .

بعضی دیگر به تدریج – در بارهای بعد شنیدن – در نظرمان زیبا جلوه می کنند ، حتی اگر در بار اول شنیدن توجه ما را چندان به خود جلب نکرده باشند .

و بالاخره قطعه های که اساساً کششی در ما ایجاد نمی کنند ، حتی اگر عمیقاً درباره آنها بررسی کنیم . اما تنها در این حال  زمینه اساسی قبول یا رد ما درمورد این یا آن قطعه ،

نتیجه درک ما از هنر موسیقی و وقوف برعوامل متشکله آن خواهد بود . درک و وقوف عمیقتر و وسیعتر ، سلیقه مارا منطقی تر و تشخیصمان را درست تر خواهد کرد .

خلاصه کنیم ، باید بدانیم در یک قطعه موسیقی حوادث صوتی بسیاری روی می دهد ، که قسمت اعظمشان در گوشهای ناورزیده ناشنیده می مانند . اما به هرحال  ،

آسان است که ، بدون آنکه موسیقیدان باشیم ، شنوائی خود را ورزیده کنیم . هر کس می تواند ظرفیت خویش را در شنیدن و درک موسیقی بهتر و بیشتر تکامل بخشد .

تنوع در موسیقی

کوشش پیگیر آغازین باید این باشد که نظمی میان تنوع های بی شمار موسیقی پیدا کند ، راهی به سوی تشخیص اختلافاتی که پیشتر گفتیم بیابد .

در راه  تحقق  بخشیدن به این مهم ، ما توجه خود را به عمل «گوش گرفتن» معطوف می داریم و ار آنچه که در کار شنیدن سهمی ندارد ، صرف نظر می کنیم .

ما باید همواره در پی یافتن تنوع ها باشیم ، ولی در این کار زیاد سخت نگیریم  ، زیرا کوشش تغییر ناپذیر ما باید در راه ترکیب نیز به کار رود ،

باید در جستجوی وحدتی نیز باشیم که در قطعه موسیقی وجود دارد .

اقباس از کتاب دعوت به شنیدن ، نوشته ریچارد- ل .وینک – لوئز- ج . ویلیامز . برگردان به فارسی : پرویز منصوری

منبع: نگاره

دگرگونیهای بی شمار موسیقی
به این پست رای دهید

همچنین ممکن است دوست داشته باشید...

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کانل تلگرام میزبان موزیک